Flerlagers apperance
Det som oftast avslöjar att en bild är en rendering och inte ett fotografi är att materialen är för perfekta. Ingen verklig yta har är perfekt homogen ur någon aspekt, varken färg, reflektivitet eller ytfinhet. Ett sätt att handskas med detta i renderingsprogram är att använda bilder för att styra dessa parametrar.
I SOLIDWORKS Visualize har vi möjlighet att använda bilder för att styra färg, reflektivitet, genomskinlighet och ytstruktur. I programmet kallas dessa Color, Specular, Alpha och Bump.
Vill vi ta det ett steg längre kan vi stapla material på varandra m h a ett Multi-layer apperance. Som ett exempel på vad man kan åstadkomma ska vi försöka få jeepdunken ovan att se lite mer väderbiten ut. Tanken är att starta med en ganska ren metal,
lägga på ett lager rost
och avsluta med avskavd färg.
För att styra vilket material som visas var behöver vi en bild i Alpha-kanalen på de två översta materialen, färg och rost. Denna bild kan vi skapa själva i t ex Gimp eller någon annan bildbehandlare.
Börja med en ny tom bild och sätt startfärgen till transparens.
För att åstadkomma det väderbitna utseendet väljer jag en “stökig” pensel. Se till att Opacity är satt till 100% och måla något kaotiskt. När denna bild används i ett material så kommer de vita styra var materialet syns och de genomskinliga styr var materialet under visas.
Spara bilden som en png-fil så att transparensen bibehålls.
Tillbaka i Visualize kan vi nu skapa vårt flerlagers apperance. Vi börjar med att lägga till vår nyligen skapade bild i Alpha-kanalen på de två översta utseendena.
Slutligen skapar vi ett nytt material av typen Multi-Layer. Med plustecknet lägger vi till lager i vårt material. Börja med det understa lagret (rena metallen), lägg till rosten och sist färgen.
Slutresultatet blir följande.