Hur bygger jag en snygg övergång mellan två ytor?
Utmaningen i att bygga övergångar:
En vanlig utmaning vi råkar ut för när vi bygger modeller med lite mer organisk form, är att vi vill skapa en prydlig övergång mellan två olika former. Ta den här modellen som exempel. Två enkelkrökta ytkroppar som ska mötas i en vinkel.
Vi vill ha kontroll över den resulterande ytkroppen utan att för den sakens skull ansätta för många begränsningar i form av guiderkurvor, då de riskerar att försämra ytans kvalitét.
Lösningen:
Först lite förberedande arbete. De inringade röda punkterna är skisspunkter hemmahörande i en 3D-skiss.
Kommandot för dagen är Boundary Surface. Vi använder kanterna på de två ytkropparna som utgångspunkt.
Väljer man en kant som utgångspunkt så kommer ytan använda hela den valda kanten. Det är nu vår 3D-skiss kommer in i bilden. Vi kan nämligen ta tag i de gröna och rosa bollarna och snäppa fast dem i respektive skisspunkt. På detta vis kan vi begränsa utbredningen. Detta är också associativt på så vis att om skisspunkterna flyttar sig kommer ytan att följa med.
För att få en kontinuerlig övergång ändrar vi från None till Curvature to face för bägge kanterna. Notera att övergången mellan ytorna blir mjukare, men också att den resulterande ytor antar en S-form där den svänger från den ena ytkroppen till den andra.
Den undre rullisten heter Allignment. Här kan man styra hur man vill att den resulterande ytan ska linjeras. För den övre kanten väljer vi Allign With Next Section,
och för den nedre kanten väljer vi Allign With ISO Parameter. Notera att detta linjerar ytan med ISO-parametrarna i den nedre ytkroppen och ger oss en rakare övergång.
Resultatet: