Tillbaka

Hållfasthetssimuleringar i SOLIDWORKS.

Är hållfasthetsberäkningar i SOLIDWORKS svåra att göra?

Det är en fråga vi får ganska ofta. Frågan bottnar i den historik som finns i simuleringsvärlden att det  måste vara svårt för att inte fel personer ska försöka sig på det.

Det påminner mig lite om en historia min gamla lärare i hållfasthetslära berättade. Han skulle diskutera krypning med en kille som jobbade på en annan högskola och specialiserad sig inom krypning. Efter mötet med honom så upplevde han att det enda han hade fått höra var att “krypning var svårt, och det var inte alla som skulle hålla på med det”. 😊

Så tillbaka till frågan. Är det svårt att skapa hållfasthetsberäkningar? Svaret nuförtiden måste ändå vara “Nej!”. SOLIDWORKS har utvecklats så mycket genom åren att det nu finns så mycket hjälpmedel i simuleringen som gör att det är väldigt mycket enklare att få fram ett bra resultat.

Sätt upp ett elementsnät

En av svårigheterna historiskt har varit att få fram ett lämpligt elementsnät. Nu finns de mycket flera alternativ här och ett alternativ som är det senaste tillskottet är blended curvature based mesh. Den meshtyp hjälper att få fram en bra mesh för att få ett snabbt första utkast med bra övergångar mellan stora och små element. Detta utan att behöva tänka så mycket på det utan programmet hjälper dig och resultat kommer ofta fram snabbare.

Mech part

Uprätta kontakt mellan komponenter

En annan utmaning har historiskt sett varit att få modellen att sitta ihop på önskat sätt. Även detta har förbättrats markant på senare år. Dels har den globala algoritmen för kontakt förbättrats, dels finns även verktyg för att kunna se hur modellen kommer sitta ihop, Interaction Viewer, och om några komponenter inte sitter fast alls, find unconstrained bodies. Allt detta gör att det blir enklare att få fram sitt första resultat.

find unconstrained bodies

Resultat av hållfasthetsberäkningar

När dina hållfasthetsberäkningar är klara återstår bara att tolka resultaten. Även här finns det gott om verktyg som underlättar för en. En första bra koll är att animera sina resultat. Detta brukar snabbt uppdaga om något är fundamentalt fel i uppsättningen av beräkningen. Vi har också det utmärkta verktyget iso clipping där du ”klipper ut” bara de delarna som utsätts för mest belastning så man snabbt kan se om det är något ställe det är lätt att lägga till material. Här är det en enorm fördel att Simulation är integrerat i SOLIDWORKS. Vill man göra en ändring i sin modell har man direkt tillgång till all funktionalitet i SOLIDWORKS för att snabbt göra justeringar. Därefter kör man igenom beräkningen igen för att direkt se resultatet. Denna process kan till och med automatiseras med hjälp av en Design Study.

Så har ni funderat på hur ni ska göra med produkttester så har det aldrig varit enklare än nu att komma igång med virtuella tester med SOLIDWORKS Simulation.

Mattias Johansson
Författare: Mattias Johansson
Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PDM och PLM

Prenumerera på bloggen
Loading