Tillbaka

Mate References – vad är dom bra till?

Något som kanske de flesta inte tänker på att använda i sina parter är Mate Reference.
Vad kan en Mate Reference hjälp till med? Jo den kan göra det lite enklare att Mate:a komponenter som man lägger in i en sammanställning, framför allt när det gäller fästelement av olika slag. Många kanske laddar ner skruvar, muttrar och brickor från någon sajt som har dessa, t.ex. www.solidcomponents.com. Dessa komponenter har inga Mate References inlagda utan man får Mate:a in dom manuellt, vilket kan ta lång tid om det är många. Har man Toolboxen så har fästelementen Mate References inlagda vilket gör att dom ”snappar” fast till ett hål.

Vi ska nu visa hur man gör för att lägga in Mate References i några nedladdade filer, en M3 skruv, M3 bricka och M3 mutter.

Vi kommer att göra en platta med 4 M3 hål i där vi ska passa in våra komponenter.

Det man behöver göra med sina nedladdade, eller de som man skapat själv, är att öppna komponenten och sedan klicka på Reference Geometry och klicka på Mate Reference, man hittar även via menyn Insert > Reference Geometry.

 

När man gjort det så får man denna Property visning där man kan välja upp till tre referenser, man kan klicka på kanter och ytor som referenser. Vid ”gemet” kan man välja Mate typ (coincident m.m.) och vid pilen hur den ska vara Alignad.

Skapa Mate referenserna

Vi börjar med vår skruv, här markerar vi den yttre kanten och klickar sedan på grön bock, vi behöver inte lägga till fler referenser eller Mate typ.

När detta är gjort så dyker det upp en mapp i designträdet som innehåller vår Mate referens.

 

 

Vi gör samma sak med brickan och muttern, välj en kant som referens.

 

Använda komponenterna med Mate referenser

Nu är vi redo att använda komponenterna i en sammanställning. Sammanställningen jag använder har en platta i sig.

När man gör Insert Component och vi väljer brickan, så kommer man se att muspekaren visar, när man är vid ett av hålen, en speciell Mate, ”Peg-in-Hole”, och släpper man bricka då så kommer det att skapas två Mates, ett Coincident och ett Concentric, som ni ser om man expanderar Mates in PlateAssy.

Härnäst lägger vi in skruven, den kommer också att använda ”Peg-in-Hole” mate. Här får man vara lite försiktig så att Coincident mate hamnar på rätt yta, brickans, inte plattans.

Till sist är det mutterns tur. Gör på samma sätt som tidigare. Om ni undrar varför platta plötsligt är tunnare så beror det på att skruven inte stack ut tillräckligt långt :).

Sammanfattning

Metoden jag använde när jag la in komponenten var via Insert Component kommandot. Om man har en mapp med alla sina komponenter, och kan dra ut dom från sitt Design Library, så kommer Mate referenserna att fungera på samma sätt.

Om man håller ner kontrolltangenten och drar en komponent så skapas det en instans till och den använder också Mate referensen. På så sätt kan lägga till fler komponenter utan att gå via Insert Component.

Stefan Edholm
Författare: Stefan Edholm
Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PLM, 3D print och Innovationsledning.

Prenumerera på bloggen
Välj vilka kategorier du vill prenumerera på. Välj ANTINGEN "Alla kategorier" ELLER specifika områden.

Select list(s)*