Pierce eller coincident?
Att snäppa fast saker i varandra är lite av en favoritsysselsättning bland oss SOLIDWORKS-användare. Dock blir man efter en tids användande varse att det finns två relationer som till synes gör ungefär samma sak. Dessa är Coincident och Pierce. Någon skillnad måste det väl vara? Häng med så förklarar jag.
Coincident
Coincident kan man använda på flera sätt. Skapar man relationen mellan två punkter så snäpps de fast i varandra. Så långt inga konstigheter. Om man däremot definierar relationen mellan en punkt och ett skissegment så snäpps punkten fast i projektionen av skissegmentet på skissplanet.
Pierce
Pierce betyder ungefär skärning eller genomborrning och är den punkt där ett skissegment eller en kurva från en annan skiss eller kurva skär den skiss som är aktiv. Pierce är alltså en relation som man sätter mellan en kurva av något slag och en punkt. Skillnaden mot coincident är att där projiceras kurvan ner på skissplanet. Se bild nedan som visar skillnaden visuellt.
I praktiken innebär detta två saker.
1. När vi vill snäppa fast en punkt i en kurva kommer pierce ofta vara mer bestämd medan coincident medger rörelse längs projektionen.
2. Vid t ex svepningar, där vi kanske vill att profilen skall kontrolleras av en eller flera guider-kurvor, är ofta pierce en bättre relation att använda för att säkertställa att förhållandet bibehålls under hela svepningen.
Det var allt för det här gången!
Björn Wallén