Tillbaka

Så hur gick det för våra vänner på KTH i racet?

Svaret är – mycket bra! Under ett års tid har våra vänner på KTH arbetat med årets upplaga av KTH Formula Student. Projektets stora final gick av stapeln i England, med deltagare från hela världen.

I år var det 20-årsjubileum av tävlingen Formula Student, för studenter inom design och teknik, nytt för i år var  kategorin förarlöst fordon ( Autonomous vehicle), klassen FS-AI.

Tävlingen avgjordes på klassisk F1 mark, på anrika Silver Circuit utanför Silverstone i England. Här kördes det första VM-loppet i formel 1, Storbritanniens Grand Prix och året var 1950. Banan byggdes 1948 på ett flygfält och den nu 5 141 meter långa banan används än idag, med olika bansträckningar, för formel 1, GP”, WTCC och BTCC.

Det kreativa och ambitiösa studenterna i projektet på KTH i Stockholm har vi, för andra året i rad, fått följa och samtidigt varit behjälpliga med både utbildning, som bollplank och med bl a 3d-printning. Till tävligen åkte så många som 32 st personer från projektet till England för att ställa upp i tävlingen. I två klasser ställde teamet upp ( de enda som ställde upp i fler klasser), ”Electric” var den en klassen och den andra ”Driverless”.

Vi vill passa på att gratulera teamet då de kammade hem två priser!  Det ena priset ”Best High Voltage Powertrain Implementation”, rån Mercedes High Performance Powertrains, som bygger världens bästa Formula 1 motorer! Stort! Inte nog med det – Erik Nilsson, en av teamets förare vann ”Fastest Egress” vilket innebär att man snabbt kan ta sig ur bilen ifall olyckan är framme. Det är bara möjligt med en bra design och en bra förare! Grattis! Fantastiskt roligt att denna utmanande uppgift projektet tog sig an gick så bra,  projektledare Max Ahlberg och alla inblandande, tjusigt! Duktigt kämpat!

Vi på SolidEngineer tycker att det är spännande och roligt att få samarbeta med er och det känns kul att ni uppskattat samarbetet oss – nu vill vi passa på att önska lycka till den nya projektledaren Fredrik Danielsson, med sitt team!

Vi hoppas på en rolig tredje säsong för vårt samarbete med er, vi ses i höst!

PS. Tack för alla härliga bilder – här kommer några bilder på ratten, från filad träprototyp till 3-d printat F1 ratt!

Träratten scannades och den scannade modellen användes sedan som underlag till en CAD modell. Den printade vi i vår Mark X, 3 D skrivare från Markforged.Materialet i ratten är en blandning av kolfiber och nylon, för styrka i kombination med låg vikt.

 

 

 

 

Författare: Annika Lindberg

 

Dela

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE samt PLM.

Prenumerera på nyhetsbrev