Tillbaka

Skapa mönster med 3D texture i SOLIDWORKS.

Vi designar en Julkula i SOLIDWORKS

Julen nalkas med stormsteg så vad passar inte bättre då än att julpreppa med att rita och printa egendesignade julkulor med ett hemligt utrymme för en liten julklapp?

För att designa vår julkula så börjar vi med att öppna upp en part i SOLIDWORKS och skapar vår tilltänkta design, för traditionens skull så väljer vi en rund julkula. I och med att kulan ska vara ihålig och delbar för att kunna rymma en liten julklapp så måste vi skapa en delning med någon form av klicklås. Delningen ritar vi i en sketch och lägger till en enklare låsfunktion. Vi kör sedan en revolved surface på sketchen med rotation runt centrumaxeln på julkulan.

 

Nu kan vi använda den nya ytan för att dela julkulan i två delar och får samtidigt vårt färdiga lås. När vi delat kulan gör vi den ihållig med shell funktionen.

För att säkerställa att låsningen inte kommer vara för tajt när vi printat våra halvor så kan vi ta funktionen move surface och göra en offset på 0.1mm på ena sidan av låset och på så sätt skapa lite marginal mellan delarna.

 

Sist men inte minst måste vi skapa någon form av ögla för att kunna hänga julkulan i granen.

3D textures för att skapa mönstrade ytor

Nu är designen av kulan klar men vi vill ju att julkulan ska ha lite struktur på ytan också. Här har SOLIDWORKS en supersmidig funktion för att skapa mönstrade ytor när man tex skapar 3D printade detaljer.

Under Apperances hittar vi mappen Miscellaneous och under denna finns en mapp som heter 3D textures. Här hittar vi en rad av olika mönster tillgängliga för enkla 3D texturer. Vi skulle kunna göra olika mönster på alla delar men för symmetrins skull gör vi ett mönster över båda halvorna.

Vi klickar och drar över det mönster som vi vill ha på julkulan och släpper det på vår part. I val-rutan som kommer upp väljer vi vår revolv som bas för mönstret. Nästa steg är att omvandla vårt mönster till en 3D textur men innan vi gör det kan vi gå in och justera utseendet på mönstret. Det gör vi genom att klicka på Design manager i menyn ovanför vårt featureträd. Högerklicka på vårt valda mönster och klicka på Edit Apperance.  Under Basic/Mapping/Mapping Controls väljer vi spherical mapping.  Här kan jag flytta mönstret med master kontrollen över vår part så att ev skarvar ser bra ut.

Vi klickar på grön bock och tar oss tillbaka till vårt feature träd.

Omvandla mönstret till en 3D textur

Under ”Solid bodies” i vårt feature träd kan vi nu högerklicka på en av våra två kroppar och välja 3D texture.  Vår kropp omvandlas automatiskt till en grafisk kropp (mesh).  Markera den texture vi ska jobba med genom att klicka i rutan framför namnet på texturen. Här kan vi nu välja hur mycket vårt mönster ska synas samt hur raffinerat vårt mönster ska vara. Jag väljer 60% under Texture refinement och sätter Maximum Element Style till 0.4 mm.

 

Sen klickar vi grön bock och gör samma sak på vår andra kropp under Solid bodies.

Nu är vår julklapps-julkula klar att sparas ner som tex STL och printas.

Författare: Steve Mcvey
Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PLM, 3D print och Innovationsledning.

Prenumerera på bloggen
Välj vilka kategorier du vill prenumerera på. Välj ANTINGEN "Alla kategorier" ELLER specifika områden.

Lists*

Loading