Tillbaka

Skapa och skriva ut reservdelar, går det?

Sommaren är här och min vän Oscar vill ta med barnen i segeljollen han håller på att restaurera, en Fabola Flipper från 80-talet. Det är bara ett litet problem berättar Oscar när vi ses under en fikarast på segelmakeriet där sista slutspurten innan semestern pågår för fullt.

Skotskenan utan beslag

Skotskenan utan beslag

Problemet som ska lösas

De skyddande plastbeslagen på metallskotskenornas ändar saknas och dessutom tillverkas de inte längre, trots ett kontaktnät från Smygehuk till Torneå så står Oscar tomhänt. Om Oscar inte kan hitta reservdelen så är det inte mycket mening att leta.  -”Både barn och kläder kan skadas om inget görs, säger Oscar. Allt hänger på beslagen för att det ska bli en lyckad seglingssommar.”   Han visar mig det enda beslaget som är kvar, jag funderar lite och säger: -”Inga problem Oscar, SolidEngineer kan rädda din sommar, du får nya beslag på fredag.”  Sagt och gjort, lite senare samma dag ritar jag upp beslaget i SOLIDWORKS, gjort på en halvtimme med hjälp av ett skjutmått.

 

Från SOLIDWORKS Visualize till SOLIDWORKS Simulation

Visualize animation

Jag passar på att använda mycket av vad SOLIDWORKS kan erbjuda. Så för att visa Oscar hur det skulle komma att se ut, renderade jag en säljande animation i SOLIDWORKS Visualize  Förbättring av konceptet med CAE. Originalet är ihåligt undertill och kan därför lätt gå sönder. Jag undersöker det i SOLIDWORKS Simulation.

Med SOLIDWORKS Simulation Standard (som ingår i SOLIDWORKS Premium  ;-)) undersöker jag hur ömtåligt beslaget verkligen är. Med tryckkraft från sidan är det solida beslaget minst tre gånger starkare än det ihåliga. Den ihåliga får en hög spänning upp till den gula nivån jämfört med den solida som knappt ger utslag vid samma belastning. 

 

Simulering ihålig jämfört med solid variant med kraft ovanifrån.

Mycket riktigt så visar även den statiska simuleringen med kraft ovanifrån att den solida delen då blir mer än sex gånger starkare, trots att det är en så liten förändring. Den ihåliga delen har en belastning på grön nivå och den solida är bara på ljusblå, trots sex gånger högre belastning. Jag tycker att det här gör livet extra kul när jag med några enkla handgrepp i SOLIDWORKS Simulation faktiskt kan skapa en bevisligen mycket bättre konstruktion än originalet. 

Till sist – en professionell utskrift i 3D

Beslaget exporteras från SOLIDWORKS som en STL-fil (tesselerad ytmodell) och bereds i Eiger-mjukvaran som följer med alla våra Markforged-skrivare. Allt som behövs är några enkla inställningar i Eiger och en tom platta i skrivaren. Sedan är det bara att trycka på Print.  

Tesselerad STL-fil

 

 

 

 

 

 

 

Beslaget placerat för utskrift i Eiger-mjukvaran

Ett lyckat resultat

Efter en timme är utskriften klar och jag överlämnar de färdiga beslagen till en väldigt tacksam Oscar. Jag delar med mig av Oscars svar, 

”Detta är första gången jag använder 3D-printing för att ta fram en reservdel eller dylikt även om jag känt till tekniken och intresserat mig för den i många år. Att processen gick så enkelt och att Niklas kunde hjälpa mig att förädla produkten till nästa nivå är verkligen värt en eloge! Nu väntar många härliga turer med barnen på fjärden. Tack Niklas! ” 

Kul med en nöjd Markforged-kund som upptäckt fördelen med SolidEngineers produkter och tjänsteutbud!

Väl mött// Niklas Lundberg, tekniker på SolidEngineer 

PS. Glad seglingssommar för Oscar & Co önskas och passar på att även önska er andra en riktigt härlig sommar! Ses 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niklas Lundberg
Författare: Niklas Lundberg
Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PLM, 3D print och Innovationsledning.

Prenumerera på bloggen
Välj vilka kategorier du vill prenumerera på. Välj ANTINGEN "Alla kategorier" ELLER specifika områden.

Select list(s)*