Tillbaka

Structure system vs weldment

Structure system är en nyhet som har flugit lite under radarn sen den kom för några år sedan, den hade sin nisch mot byggindustrin, men de som inte jobbar mot den har nog inte noterat den. Med SOLIDWORKS 2020 så har det kommit en hel del nyheter i den och jag tänkte visa lite exempelmodeller där det går snabbare att använda Structure system och visa tillfällen weldment fungerar bättre.

Så om vi bara börjar lite snabbt med hur Structure system fungerar så är det istället för bara linjer så jobbar man med punkter och plan. Med byggtanken i bakgrunden så är alla konstruktioner som på ett eller annat sätt innehåller våningsplan eller något som påminner om våningsplan kommer vara alldeles utmärkta att köra i Structure system.

Så om vi nu ska börja jämföra dessa funktionerna i lite olika fall och jag tänkte börja med en som är ”anpassad för Structure system” för att se hur det står sig mot weldment här.

Så för att börja uppgiften så har jag skapat lite skisser som funkar för de bägge tillvägagångssätten. Där går det mycket fortare att göra det för Structure system då det behövs mindre basstruktur för att göra det en linje några punker och sen var man klar, med weldment så behöver man gärna 3d skissa upp en sektion för att få ihop alla balkar korrekt. Så här är det 1 vs 5 minuter för basarbetet.

När jag sen ska gör balksystemen så kan jag fritt välja mellan olika profiler i ett och samma balksystem så HEA 200 och HEA 160 blandas. Kapning sker automatisk mellan bägge varianterna till skillnad från i weldment där man bara kan ha en typ i en weldment. Nästa steg blir att göra ett mönster och här kan man göra det på hela strukturen och behöver inte välja bodies så det går väldigt snabbt att få till mönstret. Sen kan man göra balkar mellan dessa som en ny structure system och med ett nytt mönster så är man klar.

Går man nu över till weldment så går det relativt snabbt att få ut balkarna på plats, men i och med att man har olika balkar så måste man sköta kapning av dom själv som ett extra steg. Man är även tvungen att hålla koll att man får in rätt vinkel då vi ritade en hel sektion för att få till tvärstången. Så det är lite pill för att få till allt där. Den sista delen är kanske den jobbigaste och det är att välja alla bodies när man ska göra en pattern på det och sen då skippa en instans på det som redan finns dubbelt då vi har 2 sidor redan. Så om man summerar ihop tiden för de olika tillvägagångssätten så skulle jag säga att det tar nog runt 5 minuter med Structure system och 15–25 med weldment. Så i detta fallet när man har något som är väldigt anpassat för structure system och man kan använda alla dess styrkor så har man väldigt mycket tid att tjäna.

 

Går vi nu över till en modell som är gjord för weldment i form av denna trappan, så ser man snabbt att de fördelarna som jag hade i förra modellen inte är överförbara till denna. Här är det svårt att tjäna någon tid på skissarbetet genom att använda punkter och plan istället. Det finns inga naturliga repeterbara nivåer som man kan använda som våningsplan. Det finns heller inga strukturer som behövs göra några mönster på. Så här sparar man ingen tid alls med Structure system gentemot weldment, utan det kommer ju bli samma linjemönster man använder för basen och samma profil används så ingen fördel där heller. Så i detta fallet är det nog ofta enklare att använda Weldment istället.

Så plan/våningsplan är ofta nyckeln för att få ut maximalt av structure system, det är i dom lägena som det ofta går väldigt mycket snabbare än weldment att göra samma sak. Men det finns ju 2 andra delar med structure system som gör att det är rätt val i vissa lägen. Det är kopieringen av hela balksystemet och att man kan välja olika balkar i samma system så för att få till en enklare och mer automatisk kapning/förlängning.

Här kommer en länk som visar på hur man gör den första konstruktionen i structure system

/Mattias

 

Dela

Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE samt PLM.

Prenumerera på bloggen