Administrera dina SOLIDWORKS-produkter

DSx Client Care är Dassault Systèmes nya sätt att hantera licenser och kommer att fungera för samtliga produkter. Detta kommer ersätta SOLIDWORKS Admin Portal – läs nedan om förbättringarna som vi hoppas kommer underlätta för er.

För att förbättra kundupplevelsen och dessutom effektivisera sina interna processer har Dassault Systèmes infört ett nytt order- och supporthanteringssystem. Följande förändringar knutna till SOLIDWORKS är viktiga för dig och ditt team att ta del av. Dessa gör bland annat att ni inte längre kommer använda er av SOLIDWORKS Admin Portal eller SOLIDWORKS Customer Portal.

Enskilda personer behöver inte längre registrera ett SOLIDWORKS-serienummer för att få tillgång till förmånerna med ett serviceavtal, de återfinns nu istället på företagsnivå. Ert företag kommer kunna nyttja dessa så länge era SOLIDWORKS-produkter omfattas av ett aktivt serviceavtal. Alla medarbetare på företaget som har ett konto i DSx Client Care & Order är berättigade till fördelarna.

De som tidigare hade rollen “Administratör” eller på något annat sätt var registrerad i SOLIDWORKS Admin Portal har redan flyttats över till DSx Client Care & Order som användare.

3DEXPERIENCE ID

Från och med nu behöver du och ditt team logga in med era egna 3DEXPERIENCE ID” när ni ansluter till solidworks.com, my.solidworks.com eller 3ds.com. Detta är det enda sättet att få tillgång till fördelarna med ert serviceavtal, såsom:

OBS! Har du redan ett SOLIDWORKS ID idag så har det omvandlats till ett 3DEXPERIENCE ID.

Har du inte ett 3DEXPERIENCE ID sen innan kan du enkelt skapa ett.

Contact Administration Tool

Den funktionalitet som tidigare befann sig i SOLIDWORKS Admin Portal, under fliken “Members”, kommer att flyttas till Contact Administration Tool i DSx Client Care & Order.

Contact Administration Tool gör det möjligt för dig att visa och hantera personer som är associerade med ditt företag. Som nämnts ovan behöver du inte längre tilldela produkter till medarbetare för att ge tillgång till fördelarna ni har via ert serviceavtal. Du behöver bara lägga till dem som en kontakt till en behörig organisation. Om någon i ditt team behöver tillgång till detta, följer du den nya processen enligt följande:

  1. Logga in på DSx Client Care & Order
  2. Klicka på Contact Administration i huvudmenyn
  3. Lägg till kontakter (se vidare instruktion här)
  4. Tilldela en roll (se vidare instruktion här)

I allmänhet är rollen “Support Restricted” lämplig för de flesta SOLIDWORKS-användare. Som SOLIDWORKS-administratör har du automatiskt tilldelats rollen som Security Adminstrator för ditt företag, vilket ger dig tillgång till Contact Administration. Om du inte ser Contact Administration i huvudmenyn för DSx Client Care & Order, vänligen kontakta vår support så hjälper vi dig.

Vi hoppas att denna förändring kommer göra det lättare att få en överblick av de tjänster som ingår i er licens och serviceavtal.


// Dassult Systèmes via SolidEngineer