fsi_endurance-beskurenKTH FORMULA STUDENT + SolidEngineer

Just nu är vi mitt i ett spännande sponsorprojekt från SolidEngineers sida, tillsammans med studenter från KTH, Stockholm kommer vi få vara med på deras resa i att ta fram en eldriven racerbil. Från idé, design, tillverkning och tester till stor internationell tävling mot andra team från högskolor och universitet över hela världen. SolidEngineer bistår teamet med utbildning i SOLIDWORKS, vara bollplank samt att skriva ut delar till bilen i vår 3D print miljö.

Målet för projektet är att under 12 månader arbeta i ett team, med alla de utmaningar de innebär, ta fram design, tillverka, testa och till sist, åka till England i juli med projektbilen för att ställa upp i den internationella tävlingen Formula Student. Det blir trettonde gången som KTH ställer upp i Formula Student och i år satsar teamet högt, en elbil istället för en bil med förbränningsmotor, vilket är det sjätte året i rad som KTH FS väljer det spåret.

Förutom att det är ett fantastiskt spännande, roligt och utmanande projekt ger detta deltagarna i teamet ett försprång i övergången mellan deras akademiska studier och deras framtida arbetsplatser. Vi önskar dem alla lycka med projektet och är glada att få följa med på vägen!

 

Om tävlingen

KTH Formula Student startades på KTH i Stockholm 2003. Det var Dr Fredrik Westin, då doktorand på högskolan, som för första gången såg till att skolan representerades i Formula Student. Sedan dess har KTH Formula Student ställt upp regelbundet i tävlingen som anordnas av Institution of Mechanical Engineers.

Dagens projektteam kommer att presentera den trettonde bilen från KTH och teamet består av 40 studenter inom olika utbildningar och olika nivåer i utbildningen på KTH. En nyckelperson i projektet är Erik Nilsson, projektledare för projektet och är den som ser till att projektet rullar framåt och att alla trivs tillsammans. Erik studerar sitt första år på mastern inom fordonsdynamik på KTH. Han har börjat sitt fjärde år i projektet och har tidigare främst jobbat med chassi och ergonomi. En annan viktig person i teamet är Alexander Magnusson som  är ansvarig för teknisk integration. Den rollen innebär att han har övergripande ansvar för CAD under designfas som går över i ett ansvar för tillverkning av delar när projektet övergår till nästa fas, tillverkningsfasen. Alexander studerar sitt första år på Mekatronikmastern på KTH. Han har tidigare främst jobbat med elektronik där huvudsakliga uppgiften har varit att designa högvoltsbatterier. Mer om projektmedlemmarna, satsningen, och projektet och dess framsteg finns på deras hemsida, via länken nedan.

kthfs

Formula Student är den största ingenjörstävlingen i världen med målet att få fram ännu bättre ingenjörer genom att ge studenter denna erfarenhet som deltagandet ger. Tävlingen arrangeras av Institutionof Mechanical Engineers och hölls för första gången 1998.

Lagen representerar högskolor och universitet från olika delar av världen som designar, tillverkar, testar och tävlar med en småskalig Formula bil. För fem år sedan öppnade tävlingen upp för elbilar och bägge varianterna representeras i tävlingen. Själva tävlingen hålls i juli på Silverstone Circuit i England, hem för British Grand Prix racing i Formula One.

Bilarna bedöms på en mängd olika kriterier uppdelade i två delar, en statisk och en dynamisk. Den första delen handlar om bla Design, Kostnader och hållbarhetstänk samt presentation. Den andra delen innehåller mer av prestanda som bla väghållning, acceleration och bränsleförbrukning. Det team vars bil erhåller högst poäng vinner!

fsi-mechanichal-engineer