Konfigurationer i SOLIDWORKS – Abstraction i SIMULIA
Beräkningar ska göras på enkla modeller. I SOLIDWORKS kan vi använda konfigurationer där vi undertrycker features. I SIMULIA används Abstractions.
Inifrån SOLIDWORKS har ni direkt tillgång till SIMULIA. När beräkningsmodellen är sparad till 3DEXPERIENCE ser vi den i programmet Simulation Manager

Modellen sparas till 3DEXPERIENCE

Simulation Manager visar beräkningsmodeller
Simulation Manager är ett bra gränssnitt för att visa beräkningsmodeller.

Mechanical Scenario Creation är programmet att börja med
I Mechanical Scenario Creation bygger vi vår beräkningsmodell.

Dra och släpp er modell i Mechanical Scenario Creation.
I Mechanical Scenario Creation ska vi göra ett nytt beräkningsfall, dock finns också möjligheten att kopiera de Studies som eventuellt redan var gjorda i SOLIDWORKS Simulation.
För er som använt SOLIDWORKS Simulation eller något annat beräkningsprogram så är många begrepp desamma. Användargränssnittet skiljer något men efter några körningar faller bitarna på plats.
Högst upp ser vi vår Physical Simulation (färglagda kugghjulet).
En Physical Simulation innehåller:
- Model med en 3D shape – geometrin..
- ..minst 1 Scenario med laster och randvillkor och en eller flera Procedures..
- ..och så småningom Result med resultat.

Strukturen i SIMULIA
Geometrin från SOLIDWORKS representeras som en 3DShape, den kan vi inte modifiera i SIMULIA därför ska vi lägga till en Abstraction. Man kan mycket väl modifiera SOLIDOWKRSmodellen i SOLIDWORKS och uppdatera 3Dshapen i SIMULIA om den metoden lämpar sig bättre. En Abstraction tillhör vår Model. Högerklicka på noden just under Model – ”klar A.1” – hitta Edit. Eller dubbelklicka.

Editera modellen
Oavsett metod öppnas geometrin i programmet Model Assembly Design.

Läggtill en Abstraction
Högerklicka nu på översta noden, välj Insert – Abstraction Shape. En Abstraction Shape är en behållare som till en början inte innehåller någonting.
För att fylla på med de geometrier som ska användas för beräkningen kopieras de modeller från 3DShape till Abstraction Shape. Dubbelklicka på Abstraction Shapen för att starta Geometry Idealization Essentials. Högerklicka igen på översta noden och välj Copy, högerklicka sedan på Abstraction shapen och välj Paste Special. Nu får man välja om den kopierade geometrin ska vara länkad till orginalet eller inte. Välj det som passar.
Nu finns en kopia av geometrin i vår Abstraction shape. Nu kan vi ta bort de delar av geometrin, exempelvis avrundade hörn som inte påverkar vårt beräkningsresultat. I Geometry Idealization Essential finns en hel massa verktyg bl.a ett som hittar och tar bort Fillets.

Hitta och radera features

Ta bort ytor
De Fillets som verktyget inte hittar kan man sedan ta bort med Remove Face.
Nu är vi redo att börja bygga vår elementmodell baserad på vår Abstraction Shape.
Kontakta oss när ni vill se mera om vad vi kan hjälpa er med kring beräkningar.