An error was encountered while trying to open your file
“An error was encountered while trying to open your file”
Har du fått detta meddelande när du försöker öppna en part eller sammanställning?
Det kan indikera att en fil blivit korrupt. Det kan ha flera orsaker, en av de vanligare är när kunder sparar filer till en nätverksenhet som de under själva sparandet tappar kontakten med.
Vad kan vi då göra när vi väl fått meddelandet?
Part
Om meddelandet dyker upp när du försöker öppna en part så kan du först prova att lägga filen lokalt på din dator (om så ej redan är fallet) och öppna därifrån. Går det att öppna filen på en annan dator? Om den fortfarande inte går att öppna så är rekommendationen att skicka in parten till din återförsäljares supportteam. Se instruktion för information som behövs under rubriken Skicka in korrupta filer nedan. Ibland går det att återställa filer som blivit korrupta. Det kan dock ta lite tid (2-3 dagar) så om parten är relativt enkel kan det snabbaste sättet att komma vidare vara att CAD:a upp den igen om det ej finns en backup.
Sammanställning
Ibland kan vi få felmeddelandet i en sammanställning samtidigt som sammanställningen går att öppna. Då brukar den eller de filer som är korrupta bli suppressed i trädet samt ej synliga grafiskt. I dessa fall gäller samma förfarande som för korrupta parter ovan.
Får vi meddelandet när vi försöker öppna en sammanställning och den ej öppnas behöver vi först konstatera om det är själva huvudsammanställningen, en ingående undersammanställning eller part som är korrupt. Det kan vi göra genom att;
- Isolera sammanställningen från de ingående filerna. (Ifall sammanställningen ej öppnas nu- kontakta support och bifoga information som beskrivs under rubriken Skicka in korrupta filer).
- Återställ referensfilerna och klicka på File>Open i SOLIDWORKS. Markera sammanställningen och välj sedan <Advanced> i rullisten för Configuration, se bild nedan. Klicka sedan på Open.
- Välj alternativet att skapa en ny konfiguration som enbart visar sammanställningsstrukturen, fyll i ett namn, klicka OK och spara direkt när filen öppnats.
- Nu kan du unsuppress:a de ingående komponenterna en efter en för att lokalisera vilken eller vilka filer som ställer till problem. Skicka sedan in dessa till supporten.
Skicka in korrupta filer
När du skickar in filen till supporten sparar du en hel del tid om du skickar med följande information direkt;
- En RX-fil skapad på den dator som filen senast sparades på. Instruktion HÄR. Kom ihåg att lägga till den korrupta filen under Add files.
- Om filen senast sparades på en nätverksenhet, bifoga information om serverdatorns Operativsystem. (ex.vis Windows 10 Pro version 19044. Sök i Windows på Systeminformation).