Reparera en SOLIDWORKS installation: hur gör jag?

Om det inträffat något problem med vår SOLIDWORKS installation kan vi använda SOLIDWORKS inbyggda funktion för att utföra en reparation.

Innan vi genomför vår reparation är det viktigt att säkerställa att alla SOLIDWORKS källfiler ligger kvar där de hamnade vid installationstillfället. Om vi vet att de inte blivit flyttade av någon anledning så kan vi påbörja processen.

Om vi får upp en ruta med Windows reboot pending är det viktigt att vi avbryter reparationen och startar om datorn. Detta upprepar vi tills dess att meddelandet om reboot pending inte dyker upp.

Har vi windows 10 eller senare på vår dator så hittar vi vägen till reparationsguiden via  Windows Start icon > Settings > Apps & Features. Här markerar vi den SOLIDWORKS version vi vill reparera och klickar sedan på ändra (modify).
Har vi en tidigare windows installerad så aktiverar vi reparationsguiden genom att gå till kontrollpanelen på datorn, väljer program och letar upp den SOLIDWORKS installation vi vill reparera. När den är vald så klickar vi på ”ändra” (modify) så startas SOLIDWORKS installation manager.

Markera ”Reparera installationen” (Repair your installation) i guiden och klicka på Nästa (Next)

I nästa vy kan vi välja vilka av våra SOLIDWORKS produkter vi vill reparera. Alla produkter kommer vara förifyllda så vi markerar ur de vi inte vill reparera. Vi klickar sedan på Reparera (Repair) längst ner till höger.

Reparationstiden kommer variera beroende på vilken produkt vi valt samt omfattningen av det fel som SOLIDWORKS ska reparera. När reparationsprocessen är klar kommer ett fönster med bekräftad reparation att öppnas.