PDM: Konfigurera för att skapa PDF etc automatiskt
I Enterprise PDM finns det en bra funktion som gör att vi med automatik kan skapa en PDF av en ritning i samband med frisläppning, step-fil av en part eller nåt annat praktiskt som man vill ha. Detta är en enkel funktion att få igång och brukar konfigureras av den som installerar och drar igång Enterprise PDM på ett företag. Funktionen hittas i administratörs-verktyget är en “Task” med tillhörande add-in.
Vid uppstarten av EPDM tänker man kanske inte så noga på vilka steg det var man gjorde för att få t ex PDF-genereringen att fungera som det är tänkt. Det brukar bli tydligt när en ny dator börjar användas, allting funkar som vanligt men det blir ingen PDF. Varför inte då?
Anledningen till att den nya datorn inte skapar PDF:er beror på att man helt enkelt har missat att tala om för EPDM att även den nya datorn ska vara med och köra “Tasks”.
Gör så här för se till att den nya datorn kan köra “Tasks”:
- På den nya datorn, högerklicka på ikonen för EPDM nere vid klockan, välj “Task Host Configuration”
- Bocka i bocken “Permit”, klicka OK
- I administratörsverktyget, logga in med Admin-rättigheter och öppna den “Task” som ska utföras på den nya datorn (notera att detta kan vara mer än en “Task”)
- Gå till sidan för “Execution Method”, bocka i den nya datorn och klicka sedan OK
- Klart!
Notera att det går att ha en central dator som skapar alla PDF:er, step-filer, eDrawings eller andra exportformat. Om ni är många kan detta vara en bra lösning.