SOLIDWORKS Simulation 2021 del 1.
Bland alla nyheter i SOLIDWORKS 2021 så sticker Simulation ut som en produkt som fått lite extra kärlek. I ett par artiklar framöver kommer vi titta närmare på nyheterna inom bl a kontaktvillkor, elementsgenerering etc.
Först ut är hanteringen av kontakter. Den mest uppenbara förändringen är att namnen på de olika kontakttyperna uppdaterats för att bättre stämma överens med industristandard. Tittar vi under den globala kontakten ser vi till att börja med att den bytt man från Global Contact till Global Interaction. Vi ser också att det som tidigare hette Allow Penetration nu heter Free och att det som tidigare hette No Penetration nu heter Contact. Bonded har dock fått behålla sitt tidigare namn.
Den intresserade användaren, som klickat runt lite i programmet, har säkert sett att kontakt i Simulation traditionellt kunnat hanteras på tre sätt: Node to node, Node to surface samt Surface to surface, där det första alternativet är det som använts av kontakt på global nivå. Detta har begränsat användningsområdet för global kontakt då ytor måste vara i kontakt från början samt att de helst inte ska röra sig särskilt mycket relativt varandra. I SOLIDWORKS 2021 är alternativet Node to node bortplockat.
Vad det innebär för oss som användare är att vi en Global contact av typen Contact (kom ihåg de nya benämningarna) och förvänta oss att även ytor som initialt är en bit i från varandra påverkas. Ta exemplet nedan, med en gravt överbelastad tång. Med enbart en globalt definierad Contact så hanterar programmet både den glidande kontakten i själva leden samt den kontakt som uppstår när det två skänklarna motvilligt kolliderar.
Ett annat område som förenklats och förbättrats är när man jobbar med geometrier som inte passar perfekt med varandra. Ta denna modell med en axel i ett genomgående hål. Axeln är mindre än hålet och sitter dessutom snett.
Tack vare ett mer logiskt gränssnitt och stabilare algoritmer är det enklare än någonsin att få en sådan modell att lösas utan handpåläggning.
Dessa funktioner är ett verkligt lyft för Simulation 2021 och har ni inte hunnit titta närmare på SOLIDWORKS 2021 ännu tycker jag att det r hög tid att ni gör det nu!
I nästa artikel kommer vi prata mer om förbättringar gällande elementsnätet. Väl mött då!
/Björn