Tillbaka

Ett tillägg till din verktygslåda

Verktygslåda

Det finns som bekant oändligt många olika sätt att bygga upp en modell. Vissa passar bättre än andra i en situation men kanske tvärtom i en annan. För att bredda sig och vara redo att anta andra utmaningar kan det vara bra att fylla på ”verktygslådan” med flera verktyg. Då får vi större möjlighet att hitta ett som passar just dagens utmaning. Här kommer några tips som kanske tar just dig framåt idag. 

Grundgeometri

Beroende på vad vi önskar åstadkomma så kan vi välja olika vägar och verktyg. I exemplet här, där vi bygger en stol, har vi valt att använda oss av en solid för att skapa svepningskurvor. Soliden kan enkelt justeras och kurvorna följer med utan protester. Soliden är skapad genom att kombinera två former till en med Combine med optionen Common. Kommandot hittar vi via insert – features – combine. Med alternativet Common kan vi välja två eller fler solider och kommandot kommer ge oss den volym de har gemensam. Nu kan vi börja skapa våra svepningskurvor.

Kurvor

Convert Entities

Vi adderar en Fillet ner mot golvet för att få en mjuk övergång mellan sidorna och öppnar sedan en ”3D Sketch”. Vi markerar kantlinjerna vi önskar använda och trycker på Covert Entities. Vi får då en 3D skiss innehållande kurvor som vi kan använda i t ex Swept Surface. Vi väljer Circular Profile i detta kommando och sedan vår 3D Sketch,  och sätter önskad profildiameter. Profilen sveps längs kurvan och vår ram är nu klar. Vi går över till rygg och sits och verktyget ”Face Curves”.

Face Curves

För att skapa de tunna trådarna till sits och rygg skapar vi oss en yta som grundgeometri. I detta fall använder vi återigen Convert Entities för att plocka linjer från grundgeometrin. Grundytan skapar vi här med Lofted Surface mellan två 3D skisser. Markerar vi sedan ytan och väljer Tools -> Sketch Tools -> Face Curves får vi möjlighet att skapa önskat antal kurvor på ytan. Kurvorna kan vi sedan konvertera över i en ny 3D Sketch där vi binder ihop ändarna så att vi får en kontinuerlig kurva. Sen sveper vi som tidigare en Circular Profile längs kurvan och får på så vis våra trådar.

Nu är vi nästan klara men glöm inte detaljerna som höjer din skapelse ännu ett snäpp.

Hoppas att jag har fyllt på din verktygslåda med ännu ett verktyg och att du fann läsningen intressant.

 

Författare: Henrik Wallhav, Product Expert
Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PLM, 3D print och Innovationsledning.

Prenumerera på bloggen
Välj vilka kategorier du vill prenumerera på. Välj ANTINGEN "Alla kategorier" ELLER specifika områden.

Lists*

Loading