Tillbaka

Krydda dina animeringar

SOLIDWORKS Visualize är ett fenomenalt program för att enkelt och snabbt skapa fotorealistiska bilder och animeringar av er CAD-modeller. Det som kan vara utmanande är när man vill ha med någon effekt som t ex rinnande vatten, rök eller eld. Detta är inget vi kan skapa i Visualize. Vad vi däremot kan göra sen en tid tillbaka är att ha rörliga dekaler, och detta öppnar för en hel del roligt…

I detta exempel tänkte jag visa hur man i Visualize Professional kan få med eld i en animering. Tågordningen är följande

  1. Vi behöver en geometri att placera dekalen på. I Visualize kan man via project – models – new model skapa diverse olika primitiver. För det här exemplet använder jag ett plan
  2. Planet orienteras/skalas så att det blir lagom stort.
  3. Skapa en ny dekal av typen Image sequence. Här i ligger hela hemligheten. Kan vi få tag i en bildsekvens föreställande eld mot transparent bakgrund så kan vi sedan placera denna dekal på planet och sen se till att planet blir osynligt och bara elden syns.
  4. För att planet ska vara osynligt tilldelas det en transparent material.
  5. För att elden ska lysa upp sin omgivning tilldelas dekalen ett material av typen emissive.

Vi börjar med planet.

Skala och positionera. Nästa steg är bildsekvensen. Här är internet din vän. Bra sökord är ”vfx elements”. Alternativen är många. Dock är det långtifrån alla som erbjuder bildsekvenser istället för filmer, och det är som sagt en förutsättning för oss. https://vfx.productioncrate.com är en hemsida som erbjuder det vi behöver, men det finns säkerligen fler.

Skapa en ny dekal av typen image sequence. Peka ut mappen och välj frame rate (framgår vid nedladdning vilken frame rate sekvensen har).

Positionera och skala dekalen till önskad storlek med skal/translationsverktyget

I tidslinjen ser du dina dekaler, dess spellängd, och kan flytta dem i tiden.

Sista steget är att skapa två material. Det ena för själva planet, det andra för själva dekalen.

Planet vill vi att det ska vara osynligt. För att åstadkomma det skapar vi ett material av typen glas, solid urbockat, brytningsindex (IOR) 1 och färgen satt till helt vitt.

För dekalen vill vi att den ska lysa. Vi vill ju att elden ska belysa omgivningen. Skapa ett material av typen Emissive, återigen med färgen helt vit och ”lagom” ljuststarkt (justeras efter tycke och smak).

Klart! Nu är vi redo att rendera ut vår sekvens. För att dekalen ska belysa omgivningen behöver vi render med Accurate-läget. För maximal effekt kan vi och stänga av ljuset från vår miljö och låta elden vara den enda ljuskällan.

Nedan ser vi det färdig resultatet.

Lycka till och väl mött nästa gång!

/Björn

Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PLM, 3D print och Innovationsledning.

Prenumerera på bloggen

Select List(s)*