Tillbaka

Kunna hantera och rapportera uppkomna problem

När man håller på att konstruera saker så hamnar man nästan alltid i lägen som gör att man inte får ut den produkten man önskar eller att det kommer ta längre tid. När dessa problem/avvikelser dyker upp är det viktigt att rapportera dessa på ett bra sätt.


Idag används en massa olika system till detta och det är även i delen som han har nytta av appen issue management i CII rollen. I appen issue management har man bra koll på vilka issue som man har just nu och var dom ligger i för status. När man ska lägga till en ny issue så kan man också göra det via detta gränssnitt. Som så många andra gånger när vi pratar om CII rollen så finns det även ett grafiskt fönster som lämpar sig väl att antingen granska issues som påverkar en modell eller att lägga till nya på denna modellen. Kollar vi i bilden nedan så ser vi att vi har leveransproblem för ett fyrkantrör i 4 mm och vi ville undersöka möjligheten att använda 5 mm istället. När vi nu har skapat denna så lägger vi detta på önskvärd person som antagligen i detta fallet är ansvarig projektledare som får ansvara för vilket vägval man gör: omkonstruera, meddela förseningar till kunden eller något annat alternativ som kanske kan finnas.
Dessa 2 appar ligger i nära anknytning till nästa avsnitt i denna serie med change actions som dessa issues ofta kommer leda till och task-listan där man snabbt kan se vilka uppgifter som man har att göra. Dessa 2 appar blir nästa del i listan att gå igenom vad man kan göra med. Läs vidare om change actions och CII apparna här

Mattias Johansson
Författare: Mattias Johansson
Dela

Missa inget - Prenumerera på bloggen

Håll dig uppdaterad inom CAD, CAM, CAE, PDM och PLM

Prenumerera på bloggen
Loading