PDM 2017 SP0&SP1, problem med VPN
I PDM 2017 så finns det ett problem med att koppla upp sig till sitt företags PDM valv om man är ansluten via VPN. Problemet visar sig när man försöker logga in i valvet, efter en stund så får man ett meddelande som säger: ”Failed to obtain license for SOLIDWORKS PDM Professional/Standard. License server machine is down or not responding.”
Detta beror på att tiden som PDM/SNL klienten väntar på svar, är i 2017 SP0 & Sp1, max 100ms, är det längre så får man meddelandet. Detta är löst SP2 och under tiden kan man ändra i datorns register enligt följande (OBS! Ändringar i registret gör man på egen risk, är man inte bekväm med att göra detta så kan man fråga någon annan eller helt enkelt kontakta oss på supporten så hjälper vi till):
- Starta regedit.exe
- Gå till ”HKEY_CURRENT_USER\Software”
- Kolla om ”FLEXlm License Manager” redan finns om inte högerklicka på ”Software” > ”New” > ”Key” och ge den namnet ”FLEXlm License Manager” (utan ””).
- Högerklicka på ”FLEXlm License Manager” > ”New” > ”String Value” och ge den namnet ”FLEXLM_TIMEOUT”.
- Dubbelklicka på ”FLEXLM_TIMEOUT” och ändra värdet till 1000000.
Efter detta så ska det inte vara några problem med att logga in i valvet när man uppkopplad via VPN.
Mer information finns i SOLIDWORKS KB S-072431.